Komunikacja interpersonalna

Czyli jak skutecznie komunikować się, nawiązywać kontakt, budować prawidłowe relacje z szefami, podwładnymi, klientami.

Istoty ludzkie doświadczają siebie oraz świata, w którym żyją poprzez tzw. modalności czyli zmysły do których należą wzrok, słuch, czucie, smak, węch.

Mamy 5 systemów reprezentacyjnych :

1.wzrokowy

2.słuchowy

3.kinestetyczny

4.węchowy

5.smakowy

Predykaty : słowa określające czynności, działania, właściwości, najczęściej są to przymiotniki, czasowniki, przysłówki.

1 Predykaty wzrokowe:

  • Błyskotliwy talent
  • nieostre perspektywy
  • Czarne myśli

2 Predykaty słuchowe:

  • nadajemy na tej samej fali
  • jakoś mi to nie brzmi
  • słyszę głos sumienia

3 Predykaty kinestetyczne:

  • bolesny problem
  • leży mi to na sercu
  • stąpam po twardym gruncie

ZASADY:

1. Aby skutecznie się komunikować należy poznać modele świata drugiej osoby, gdyż różnimy się tym, że preferujemy inne systemy reprezentacyjne, stąd mamy inne modele rzeczywistości ( inny PMS = Preferowana Modalność Sensoryczna ).

2.Informacja zwrotna

3.Zasada przeciążania dominującego kanału reprezentacyjnego

4.Raport, dostrojenie, odzwierciedlenie, potwierdzenie

5.Presupozycja – ukryte stwierdzenia, które chcemy zainstalować w podświadomość drugiej osoby.

6.PFE – preferowana forma ekspresji – obserwowanie zachowania innych osób,

  • a) wizualista – (wzrokowiec)
  • b) audytysta – (słuchowiec)
  • c) kinestetyk – (czuciowiec)

7.Zasada : słuchać jak mówią inni – PMS ( Preferowana Modalność Sensoryczna ) obserwować ich zachowania – PFE ( Preferowana Forma Ekspresji )

8. Magiczne słowa: Nie, Spróbuj, Ale.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *